8. پرهیز از غیبت، تهمت، عیبجویی، مسخره کردن و...: قرآن، همان گونه که مسلمانان را به فضایل اخلاقی دعوت میکند، از رذایل اخلاقی نیز پرهیز میدهد و در ایات بسیاری، آنها را از ارتکاب چنین اعمالی بر حذر میدارد: «و غیبت یکدیگر را نکنید. ایا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟...»19 و «و کسانی که مردان و زنان مؤمن را بی آن که جرمی مرتکب شده باشند، میآزارند، حقّا که متحمّل بهتان و گناهی آشکار شدهاند»20 و «وای بر هر عیبجو و بدگوی دیگران!».21
9. دوستی با خوبان، بر پایه ارزشهای خوب: دوستی و محبّت، باید بر محور اعتقاد و ارزشهای اسلامی شکل گیرد. به تعبیر قرآن، مسلمانان باید در دوستیابیهای خود، اصل «تولّا» یعنی «دوستی با خدا و دوستان او» را همواره مدّ نظر داشته باشند: «ای کسانی که ایمان آوردهاید، دشمنِ من و دشمنِ خودتان را دوستانِ خود مگیرید...؛ [چرا که] چنین افرادی، شایسته دوستی و محبّت نیستند».22
قرآن، به نقش تأثیرگذار دوستیها در زندگی دنیوی و اخروی انسان، توجّه میدهد و به حال کسانی که افراد گناهکار و مفسد را به دوستی گرفتهاند (در قیامت)، اشاره میکند، آن جا که میگویند: «ای وای بر من! کاش فلانی را دوست نمیگرفتم»23 و یا «ای کاش فاصله میان من و تو، فاصله بین مشرق و مغرب بود!».24
خداوند، همچنین به پایداری و دوام دوستیهایی که بر اساس اعتقاد به خداوند و ارزشهای اسلامی شکل گرفتهاند، اشاره میکند و میفرماید: «در آن روز، حتّی دوستان، دشمن یکدیگرند، مگر پرهیزگاران».25
10 . احترام به پدر و مادر: یکی از موضوعاتی که در قرآن، بسیار به آن سفارش شده است، احترام گذاشتن فرزندان به پدر و مادر و دستگیری نمودن از آنها در ایام ناتوانی و پیری است: «و پروردگارت مقرّر کرد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر [خود]، نیکی کنید. هر گاه تا تو زندهای، هر دو یا یکی از آنان به کهنسالی رسند، به آنان اُفّ مگو و آنان را به درشتی خطاب مکن و با آنان به اکرام سخن بگوی».26 خداوند، بویژه به نقش اساسی مادران در رشد و پرورش انسان اشاره میکند و میفرماید: «و ما انسان را درباره پدر و مادرش سفارش کردیم. مادرش او را [در شکم خود در ایام بارداری] در حال ضعف، بر روی ضعف، حمل کرد و پس از دو سال، از شیرش بازگرفت و سفارش کردیم که مرا و پدر و مادرت را سپاس بگزار، که بازگشت [همه] به سوی من است».27
11. دوری از تعصّب و لجاجت: «به یاد آورید هنگامی که کافران، در دلهای خود، تعصّب و لجاجت و خشم و نخوت جاهلیت داشتند و [در مقابل،] خداوند، آرامش را بر رسول خود و مؤمنان نازل فرمود و آنها را به حقیقت تقوا مُلزَم کرد...».28
قرآن، علّت اصلی انحراف مشرکان را تقلید کورکورانه و تعصّب (وابستگی شدید فکری و عملی) و لجاجت معرّفی کرده است؛ زیرا این صفات موجب میشوند که درهای معرفت و آگاهی، به روی انسان، بسته شود و او حق و حقیقت را انکار کند. امام علی(ع)، لجاجت را عامل تباهی اندیشه و فکر29 و بدنام شدن انسان30 و بذر همه بدیها31 و بلاها و گرفتاریها دانستهاند.32 ایشان میفرماید: «مبادا بر مرکب لجاجتْ سوار شوی که سرکش و بیمحابا، تو را به سوی هلاکت و نابودی میبرد!».33
12کسب رضایت خداوند، والاترین ارزش زندگی: شهروندی در جامعه اسلامی، ریشه و رویکردی خدایی دارد، به طوری که هر شهروند، زندگی و عبادتش برای خداوند است و در راستای تحقّق راه و رسم دین خداوند در سرزمین خداوند، کوشش میکند و مبدأ الهی و مقصد الهی دارد. از این رو، والاترین ارزش در زندگی مسلمانان، اعتقاد به وجود خدای یکتایی است که زندگی و مرگ و پیروزی و شکست و... در دست اوست و بدون این اعتقاد، زندگی آنها پوچ و فاقد هر گونه ارزش و معنایی است: «به راستی، نماز و حج و زندگی و مرگم، از آنِ خداوند پروردگار جهانیان است که شریک و همراهی ندارد».34
داستایوفسکی، معتقد است: «اگر خدا نباشد، هر کاری مجاز است». با اعتقاد به خداوند است که زندگی، رنگ الهی به خود میگیرد و همه ارزشها، در راستای خشنودی معشوق حقیقی، معنا مییابد و اگر چنین شد، انسان، دیگر به هیچ چیز و هیچ کس نیازمند نیست؛ چون که تنها خدا برای او کفایت میکند: «... و کسی که بر خدا توکّل کند، او برایش کافی است...».35
پینوشتها:
1 . سوره روم، ایه30.
2 . سوره حج، ایه 46.
3. سوره عنکبوت، ایه43.
4. سوره قصص، ایه77.
5. سوره احزاب، ایه70ـ71.
6. سوره مائده، ایه119.
7. سوره لقمان، ایه19.
8. میزان الحکمة، ج1، باب ادب.
9. ر.ک: سوره آل عمران، ایه146.
10. ر.ک: سوره بقره، ایه153.
11. ر.ک: سوره اعراف، ایه137.
12. ر.ک: سوره انفال، ایه65؛ سوره بقره، ایه249؛ سوره آل عمران، ایه120 و 125.
13. سوره آل عمران، ایه200.
14. ر.ک: سوره لقمان، ایه19.
15. ر.ک: سوره اسراء، ایه37.
16. ر.ک: سوره لقمان، ایه18.
17. سوره شعراء، ایه215.
18. میزان الحکمة، ج11، ص5096.
19. سوره حجرات، ایه 12.
20. سوره احزاب، ایه58.
21. سوره هُمزة، ایه1.
22. سوره ممتحنه، ایه1.
23. سوره فرقان، ایه28.
24. سوره زخرف، ایه37ـ38.
25. سوره زخرف، ایه67.
26. سوره اسراء، ایه23.
27. سوره لقمان، ایه14.
28. سوره فتح، ایه26.
29. ر.ک: غُرر الحکم، ج1، ص269.
30. ر.ک: همان، ص101.
31. ر.ک: همان، ص98.
32. ر.ک: همان، ج4، ص85.
33. نهج البلاغة، نامه 31.
34. سوره انعام، ایه162ـ163.
35. سوره طلاق، ایه3.
منابع:
1 . ارزشها و ضدّارزشها در قرآن، ابوطالب تجلیل، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1377.
2. قرآن ـ منشور زندگی، یوسف قرضاوی، مترجم: عبد العزیز سلیمی، تهران: احسان، 1382.
چند منبع مفید دیگر:
1 . کیش پارسایان، مجتبی تهرانی، به کوشش: علیاکبر رشاد، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1377.
2. مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن، توشیهیکو ایزوتسو، مترجم: فریدون بدرهای، تهران: فرزانروز، 1378.
3. ارزشهای اسلامی (ترجمه کتاب: الفضیلة الإسلامیة)، سید محمّد شیرازی، مترجم: حمیدرضا آژیر، قم: یاس زهرا، 1386.
منبع " تبیان زنجان"
دین اسلام، متضمّن سعادت انسانها
تدبر در قرآن ، رهيافت هدايتگر
شيوههاي تدبّر در قرآن
روش شناسی تدبر در قرآن کریم
هشدارهای قرآن برای جاده موفقیت
قصه های قرآن کریم : عیسی پسر مریم علیه السلام
سابقه جنگ نرم در قرآن و تاریخ اسلام
پروژههای ایران هراسی در کجا و چگونه طراحی میشود؟
برنامه هستهای ایران ابرقدرتهای جهان را دستپاچه کرده است
ترس رژِیم صهیونیستی از رسانه های ایران
برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .